
Granm'ma
Beeldend theatervoorstelling van Wensley Piqué
Granm'ma
--- Scroll down for English ---
In de intieme poppenvoorstelling GRANM’MA (‘oma’ in het Sranantongo) verbeeldt theatermaker Wensley Piqué de laatste dagen van zijn oma.
Het idee hiervoor ontstond toen hij haar voor het eerst sinds lange tijd bezocht in Paramaribo. “Van het beeld uit mijn jeugd - een Hof van Eden met fruitbomen en een mooi huis - bleek weinig over. Mijn oma woonde alleen in een vervallen huisje. Maar haar levenslust was ze niet kwijt. Energiek begon ze aan elke nieuwe dag.” Wensley besloot een tijd voor zijn oma te zorgen, gedreven door een gevoel van verantwoordelijkheid en medeleven, maar ook uit nieuwsgierigheid. Hoe kun je in deze omstandigheden opstaan en de dag tegemoet treden met een lach?
Met ingetogen poppenspel, waarin hij volledig samensmelt met zijn personage, brengt Wensley in vijftig minuten een ode aan zijn oma en geeft hij ons een intiem kijkje in haar laatste dagen. Er zit levensenergie in alledaagse handelingen als het opschudden van een kussen of de verwondering om een gasaansteker die ze te dicht bij haar neus houdt. Door de liefdevolle wijze waarop Wensley de pop bespeelt, haar uit bed helpt, een pangi (Surinaamse klederdracht) helpt ombinden en met haar door de ruimte danst, zien we ook een kleinzoon die zijn oma begeleidt in haar laatste levensfase.
GRANM’MA wordt geproduceerd door ROSE stories in coproductie met Bijlmer Parktheater en met dank aan Feikes Huis.
Bekijk de teaser
Language No Problem
The intimate puppet show GRANM'MA ('grandma' in Sranantongo), depicts theater maker Wensley Piqué's grandmother during her last days. His idea arose when he visited her in Paramaribo for the first time after a long time. "There was little left of the image of my youth - A Garden of Eden with fruit trees and a beautiful house. My grandmother lived alone in a dilapidated house. But she hadn't lost all her zest for life. She started each new day full of energy." Driven by a sense of responsibility and compassion, Wensley decided to take care of his grandmother for a while, but also out of curiosity. How can you wake up each day in these circumstances and face the day with a smile?
With subdued puppet play, where Wensley completely merges with his character, he pays a 50 minute tribute to his grandmother and gives us an intimate glimpse into her last days. The will to live shines through in everyday actions, like shaking a pillow, or marvelling at a gas lighter that she holds too close to her nose. Through the loving way that Wensley plays the puppet, helps her out of bed, helps to tie a pangi (Surinamese traditional costume) and dances through the room with her, we also see a grandson who accompanies his grandmother in her last phase of life.


Fotografie: Mark Bolk
Credits
concept, uitvoering Wensley Piqué
dramaturg Javier López Piñón
muziek Marlon Penn
spelcoach en advies Babiche Ronday & Duda Paiva
lichtontwerp Bernd Wouthuysen
decor, kostuum Annelies Michelle Shakison
poppen Rosa Verloop
techniek Maarten Hietbrink
productieleider Sharon Amritpersad, Joan Esajas
fotografie Mark Bolk
marketing Dieke van der Spek, Leonie Poot
local outreach Sérènity Hanenberg
verkoop Alles voor de Kunsten
producent ROSE stories in coproductie met Bijlmer Parktheater