text

Julidans | Double bill: My Pitrs | Kālī Mātā

Poernima Gobardhan

Julidans |
Double bill: My Pitrs |
Kālī Mātā


An ancient Indian dance form translated into a contemporary, highly personal dance language

Indian dance - that's saris, long hair, bare feet and sitar music, right? Far from it, Poernima Gobardhan proves. In two solos, one of the Netherlands' great dance talents transforms the South Indian temple dance bharata natyam into a contemporary dance language with a powerful personal message.

Read here in English 

Indiase dans, dat is toch sari’s, lange haren, blote voeten en sitarmuziek? Verre van dat, bewijst Poernima Gobardhan. In twee solo’s transformeert een van de grote danstalenten van Nederland de Zuid-Indiase tempeldans bharata natyam tot een hedendaagse danstaal met een krachtige persoonlijke boodschap. 

Als creatieve duizendpoot laat Poernima Gobardhan geen mogelijkheid onbenut om de Indiase danskunst in het algemeen en haar visie daarop in het bijzonder, in de kijker te spelen. Ze bestiert haar eigen dansschool Pretima Ke Dewashrie in Den Haag en is al meerdere keren opgetreden voor een miljoenenpubliek in tv-programma’s als So you think you can dance, Hollands Got Talent en De Wereld Draait Door. 

Haar grote kracht? Dat ze de bharata natyam, een van de oudste dansvormen ter wereld, heeft ontwikkeld tot iets van deze tijd. Hoe ze dat doet? Door de traditionele vorm om te zetten naar de zeggingskracht van haar eigen lichaam. Ze put uit de handbewegingen en gezichtsuitdrukkingen van de tempeldansen die vertellen over helden en goden uit de klassieke hindoestaanse mythologie. Maar ze zet er als moderne Nederlandse vrouw met hindoestaanse roots haar individuele drijfveren en levensvragen tegenover. 

Met de solo My Pitrs, Sanskriet voor vader/voorouder, brengt Gobardhan een eerbetoon aan haar voorouders. Haar vader en moeder komen uit Suriname, haar grootouders uit ‘moederland’ India. Hun grote reis, waarin eeuwenoude koloniale echo’s doorklinken, zit ook in Gobardhans lichaam verklonken. In My Pitrs wordt de ongrijpbare aanwezigheid van haar voorouders gesymboliseerd door lange, witte doeken boven de bühne. Het zijn hun tradities die haar als een kledingstuk omhullen, waarvan ze zich losmaakt maar ook geen afscheid kan nemen. 



PNM
Foto’s Gerrit Schreurs


Voor Kālī Mātā laat Poernima Gobardhan zich inspireren door de krijgsgodin Durga Mātā, vernietiger van demonen en behoeder van rechtvaardigheid. Daarnaast belichaamt de vrouwelijke godheid harmonie, bescherming en zachtaardigheid. In de solo roept Gobardhan op om meer te voelen en niet alles onder controle te willen hebben. Dit betekent het aangaan van een strijd en de bereidwilligheid om de duisternis, datgene wat we niet kennen, tegemoet te treden. 

Behalve door de bharata natyam, laat Gobardhan zich voor Kālī Mātā inspireren door kalaripayattu, een vechtsport uit Zuid-India. Precisie in handgebaren, intense emotie en een meeslepend geluidsdecor nemen je mee in deze strijd tussen het intellect en het lichaam.

Poernima Gobardhan: “Het westerse beeld van Indiase dans komt te veel voort uit koloniale relaties en het idee van het exotische. Wat ik doe gaat over universele thema’s. Ik maak gewoon dans. Op mijn eigen manier.” 



PNMFoto’s Bart Grietens

 

Credits

My Pitrs
Korzo Productie
choreografie & dans Poernima Gobardhan
regie Leo Spreksel
muziek John Ozbay en Jorg Schellekens
kostuum Jorrien Schoneveld
lichtontwerp Albert Tulling
foto’s Bart Grietens

 

Kali Mata
Poernima Gobardhan & Korzo Productie
concept, choreografie & dans Poernima Gobardhan
coach Leo Spreksel
muziek Sam van Eenbergen
kostuum Jorrien Schoneveld
lichtontwerp Albert Tulling
foto Gerrit Schreurs


LET  OP: Deze voorstelling is in het Bijlmer Parktheater, de tickets zijn te koop op de site van Julidans.

Agenda

Filter op maand
Alle maanden Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December

vr 15 jul 2022 20:00

  • Julidans | Double bill: My Pitrs | Kālī Mātā

    Poernima Gobardhan

Dit vind je misschien ook interessant