Bijlmer Klassiek in samenwerking met Het Concertgebouworkest gaat zijn tweede seizoen in met Jaap Wisselink (Het Concertgebouworkest) en Graziëlla Hunsel Rivero (First lady of Jazz en community organizer) aan het roer. We spraken Jaap over zijn rol bij en beleving van Bijlmer Klassiek.

Jaap is Coördinator Kamermuziek bij het Concertgebouworkest. Namens het orkest verzorgt hij alle activiteiten die worden georganiseerd op het gebied van kamermuziek, van programma tot productie.  “Voor Bijlmer Klassiek ga ik nog een stapje verder en ben ik manusje-van-alles. Na het brainstormen met de directie en programmering van Bijlmer Parktheater ga ik aan de slag. Met de curatoren stem ik de inhoudelijke kant van de programma’s af, leg repetities vast, regel eventuele arrangementen, stel de technische, productionele en financiële overzichten samen en doe de bemiddeling met de techniek van het Bijlmer Parktheater. Daarnaast sta ik samen met Graziëlla Hunsel Rivero op het podium om de presentatie te verzorgen”  
 
Cross-over combinaties die veelal tot spannende performances leiden, wat maakt Bijlmer Klassiek voor jou zo bijzonder? 
 
Bijlmer Klassiek is een duveltje in een doosje, je weet nooit precies wat je kunt verwachten tot het zover is. Van de arrangementen die tijdens dit proces ontstaan tot de performance zelf; het is juist dit spannende element dat het zo leuk en aantrekkelijk maakt. Iedere voorstelling is uniek. Het publiek dat de weg weet te vinden naar de serie kan dit waarderen en dat blijkt, de zaal zit bijna altijd vol!

Kun je een voorbeeld noemen van een aangename verrassing in de Bijlmer Klassiek space?  

Er is bijna teveel om uit te kiezen! In de korte tijd dat we samen met het Bijlmer Parktheater de handen ineen hebben geslagen zijn er al heel wat mooie momenten geweest. Afgelopen seizoen, moest ik wegens ziekte van een van onze artiesten, last minute een vervangend solist vinden voor de voorstelling ‘Deep River’. Met hulp van Graziëlla kon de fenomenale vocaliste Deborah J Carter inspringen.  Met ogenschijnlijk gemak zong ze complexe arrangementen die voor deze gelegenheid geschreven waren en wist ze de zaal te bespelen met grote flair en beheersing. Gelukkig zal onze ‘eigen’ Graziëlla Hunsel dit seizoen niet alleen als presentator in de spotlight te staan maar toch vooral als de schitterende zangeres die ze is! 
 
Welke 3 ingrediënten zijn, volgens jou, als artiest onmisbaar om aan de creatieve ruimte van Bijlmer Klassiek deel te nemen? 
 
Avontuurlijkheid, een open blik en een gezonde dosis humor. 

Kun je wat vertellen over de samenwerkingen van dit seizoen? Hoe zijn deze tot stand gekomen? 

De curatoren voor het huidige seizoen komen uit de koker van zowel het Bijlmer Parktheater als het orkest. We hebben gekeken naar gedeelde passies, zoals bijvoorbeeld jazzmuziek in het geval van de samenwerking tussen drummer Eddy Veldman en contrabassist Rob Dirksen. Of juist contrasterende muzikale invloeden zoals bij het spetterende optreden van gitarist en zanger Stanley Clementina en violiste Coraline Groen waar Caribische en klassieke muziek elkaar opnieuw uitvonden.

Soms kan de samenwerking ook op andere fronten verrassen. De curatoren van 7 april hebben namelijk gemeenschappelijk dat ze allebei vloeiend Frans spreken zonder zelf Frans te zijn, voor hen reden om te kijken naar Franstalige of Franse muziek aangevuld met de nodige verrassingen.

Bijlmer Klassiek is geen af product, het mag af en toe een beetje schuren of niet helemaal vlekkeloos zijn. Niet alleen krijgt het publiek op deze manier iets nieuws te horen en te zien, ook de musici komen er anders uit dan ze erin gingen. Echte cross-over dus!

Bijlmer Klassiek data voorjaar 2024

Annou Allé - Zondag 7 april – 11:00 
Kawina, de Geheime Taal - Vrijdag 7 juni – 20:00