-
zo 26 okt11:00 - 12:30Theaterzaal
Vrije plaatskeuze Standaard € 17,50 65+ € 15,00 CJP € 15,00
In de genre-overstijgende reeks Bijlmer Klassiek klinkt deze keer muziek van de fascinerende Surinaamse componiste en pianiste Majoie Hajary, mét inleiding van Ellen de Vries, auteur van de biografie van Majoie Hajary: Surinaamse Rapsodie. ’t Leven van Majoie Hajary in zeven muziekstukken.
Over dit concert
Countertenor Arturo den Hartog, pianist Marcel Worms, violiste Ursula Schoch en fluitist Kersten McCall spelen muziek van Majoie Hajary (1921-2017). Zo schetsen ze een portret van de bevlogen pianiste/componiste die over de hele wereld optrad, maar Suriname altijd in haar hart meedroeg. Vooraf is er een boeiende inleiding door Ellen de Vries, van wie pas geleden Hajary’s biografie Een Surinaamse Rhapsodie uitkwam.
De in Paramaribo geboren Hajary maakte als jonge pianiste en componiste in oorlogstijd furore in Nederland, waarna ze haar compositiestudie voortzette in Parijs. Ze trouwde met de zakenman Roland Garros en reisde jarenlang de hele wereld over. In haar muziek komen Surinaamse, Indiase, westerse en Afrikaanse invloeden samen.
Van Raga du Prince uit de opera La larme d'or over de trans-Atlantische slavernij en de goudkoorts tijdens de koloniale periode in Suriname tot de expressieve Serenade en Tango voor viool en piano - Hajary liet een rijke catalogus na. In dit concert komen meerdere kanten van de kosmopolitische componiste voorbij.
Countertenor Arturo den Hartog:
‘Wellicht is het omdat we allebei Surinamers zijn en ons de klassieke muziek geheel eigen hebben gemaakt dat de muziek van Majoie Hajary zo fijn is om uit te voeren. Hajary’s muziek is veelzijdig en uitdagend maar tegelijkertijd vaak herkenbaar en daardoor ook ontroerend. Haar veelzijdigheid en openheid voor andere stijlen (…) is een inspiratie voor mij.’
Uitvoerenden
Arturo den Hartog, countertenor
Kersten McCall, fluit
Ursula Shoch, viool
Marcel Worms, piano
Majoie Hajary
Majoie Hajary werd geboren in Suriname, en startte op 16-jarige leeftijd aan het Amsterdams Conservatorium. In 1942 studeerde zij, midden in de Tweede Wereldoorlog, cum laude af. Vlak na haar afstuderen, maakte zij in 1943 furore met haar compositie Hindoestaanse fantasie voor piano en orkest, die onder andere in 1944 door het Concertgebouworkest werd uitgevoerd. Ze speelde gedurende de oorlog door heel Nederland en (in de bezette gebieden) in Duitsland. Ook na de oorlog tourde ze van Midden- en Zuid-Amerika tot Europa.
Ze bestudeerde in India de Raga’s (een Indiaas muziekgenre dat zich kenmerkt door een hoge mate van improvisatie) en schreef ze ook zelf, waaronder Requiem pour Mahatma Ghandi (1968) en Chants du Gita Govinda (1974). In die composities combineerde ze Indiase en westerse instrumenten. Haar compositie Da Pinawikie (een oratorium over het lijden van Christus) werd dit jaar nog in de Kathedrale Basiliek in Paramaribo, Suriname. Ook werd eerder dit jaar een straat naar haar vernoemd in Amsterdam.
Majoie woonde het grootste deel van haar leven in Parijs, waar ze naast muzikant ook docent en vertaler was (ze schreef o.a. de eerste Frans literaire vertaling van Max Havelaar.)
Arturo den Hartog
Arturo den Hartog is een Surinaams-Nederlandse countertenor en prijs- en publieksprijswinnaar op het Prinsen Christina Concours 2021.
Arturo begon op achtjarige leeftijd met solozang in de kerk in Suriname en was een van de eerste leerlingen van de Kathedraalkoorschool in Paramaribo. Vervolgens verhuisde hij naar Nederland om zijn studie voort te zetten aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Rita Dams, Catrin Wyn-Davies, Robin Blaze, Pascal Bertin en Peter Kooij, waar hij nu pas afgestudeerd is.
Arturo is een veelzijdige performer met een grote liefde voor opera, lied, barok- en hedendaagse muziek.
Onlangs maakte Arturo zijn solorecitaldebuut in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam met pianist Daan Boertien. Daarnaast maakte hij zijn operadebuut bij De Nationale Opera en LOD Muziektheater Gent samen met Spectra ensemble in de nieuw geschreven opera The Girl, the Hunter and the Wolf van Vasco Mendonça. Ook speelde hij mee in de recente operette pasticcio met het Doelenensemble en dirigent Steef de Jong. Voor een overzicht van zijn werk en meer informatie, bezoek de website.
Bijlmer Klassiek
Bijlmer Klassiek is een unieke samenwerking tussen Bijlmer Parktheater en het Concertgebouworkest. Met een open blik en een niet aflatende creatieve nieuwsgierigheid ontdekken zowel makers als publiek wat er gebeurt als de grenzen van muziekgenres worden losgelaten.
Elke editie leidt tot prachtige samensmeltingen en spannende tegenstellingen van muziekstijlen, soms ook gemixt met andere podiumkunsten. De afgelopen drie seizoenen beleefden uitverkochte zalen séu, kawina, westers klassiek, jazz en pop in nieuwe combinaties.
De volgende concerten in de reeks Bijlmer Klassiek vinden plaats op zondag 7 december, zaterdag 14 maart en zondag 31 mei.