Hoge Ogen-maker Devika Chotoe nodigt collega-makers uit die haar inspireren voor een verdiepend gesprek over verbeelding, makerschap en heling.
"Transformatie is niet mogelijk zonder verbeelding.’’
Aldus schrijver en feminist Gloria Anzaldua.
Anzaldua wilde hiermee benadrukken dat verbeelding essentieel is voor persoonlijke en maatschappelijke transformatie. Om de huidige realiteit te veranderen is het nodig om nieuwe dromen te dromen. Dromen die kunnen bevragen, transformeren en helen.
Maar hoe komen we aan die nieuwe dromen en verbeeldingen? Wat kunnen we leren van het oude om het nieuwe in te beelden? Uit welke archieven, tradities, disciplines en vertelvormen putten makers om radicale verbeelding aan te wakkeren?
Munganyende (Moderator) gaat hierover in gesprek met Çiğdem Polat, Devika Chotoe, Maxine Palit de Jongh en Xillan. Aan de hand van eerdere werken verkennen zij uit welke archieven deze makers putten en welke rol verbeelding en heling speelt in hun makerschap.
Uitwisseling staat centraal. Het publiek wordt van harte uitgenodigd om vragen te stellen en eigen ervaringen of reflecties te delen.
Panelleden
Maxine Palit de Jongh
Maxine Palit de Jongh is toneelschrijver, dichter en theatermaker met een activistische en magisch realistische stem die je ontroert en laat beven. In 2024 won zij het TheaterTekstTalent Stipendium om te schrijven aan een nieuwe tekst over de seksualisering van en trots zijn op het vrouwelijk Aziatische lichaam als je aangeleerd is te assimileren.
Maxine heeft zeven opgevoerde toneelteksten geschreven waaronder Vecht, 233 Graden celsius en Roof, stond met haar poëzie op het podium en won drie prijzen voor haar makerschap.
In haar werk staan ontmoetingen uit pijn en ongemak, maar met het verlangen vreugde te ontdekken, centraal. Maxine laat stemmen die genegeerd worden luider klinken en doet dat door zacht, kleurrijk, direct, poëtisch en gruwelijk te zijn.
XILLAN
XILLAN is verhalenverteller en beweegt zich door verschillende disciplines. Op die manier viert hij zijn identiteit als shapeshifter. Als zoon van meerdere werelden speelt de voortdurende transformatie van identiteit namelijk een belangrijke rol in zijn werk. In 2025 en 2026 onderzoekt hij middels een debuutdrieluik hoe hij als maker zijn unieke gelaagdheid artistiek kan uitdrukken. Het drieluik bestaat uit de roman Mensen als zonnen en mensen als manen, het album Son en de theatervoorstelling A coming of (r)age ritual, die hij bij Theater a/d Rijn maakt.
Çiğdem Polat
Çiğdem Polat is fysiek performer, theater- en programmamaker. Haar werk praktijk raakt taboedoorbrekende thema’s gerelateerd aan mentale gezondheid, culturele conflicten en seksuele identiteit. In haar performances toont ze een intense gevoelswereld waar ze de toeschouwer uitnodigt om de kracht van kwetsbaarheid te ervaren. Ze werkte in producties van Jan Fabre – Belgian Rules/Belgium Rules, Jakop Ahlbom - SYZYGY, Casper Vandeputte - Quake, Alida Dors – (Sur)render en maakte de solovoorstelling Göbek Aşkı die in première ging op Amsterdam Fringe Festival 2024 en genomineerd is voor de BNG Theater prijs.
Devika Chotoe
Devika Chotoe (1992) (zij/haar) is regisseur, toneelschrijver en dichter. Haar grootste drijfveer als maker is om momenten te creëren waarin (gezamenlijk) voelen er mag zijn. In een wereld die drijft op verschillende vormen van onderdrukking ziet zij in contact staan met de gevoelswereld als een politieke daad. Zij maakt geëngageerde werken met een muzikaal en poëtisch karakter. Lineaire tijd wordt vaak doorbroken en verweven met andere vormen van tijdsbeleving (herinneringen, dromen, verbeeldingen) waarmee er ruimte wordt gecreëerd voor liefde en heling.
Devika studeerde in 2022 af aan de School for New Dance Development (AHK). Zij heeft deel uitgemaakt van Poetry Circle 020 en is als nieuwe maker verbonden aan het Bijlmer Parktheater. Momenteel doet Devika onderzoek naar theatrale en literaire poëtica uit India.
Munganyende (moderator)
Munganyende is in Kigali geboren en maakt werk over dwalend meisjesvlees. Haar werk werd gepresenteerd in het Apollo Theater in Harlem, New York.