© Randy daCosta

“We gaan met z'n allen een tijdelijke waarheid aan en onderzoeken het met de kans dat dit veranderlijk is afhankelijk van de tijd, plek en misschien wel meer.”

(Re-)Introducing Yahmani Blackman, docent Talentlab

Onze hoofddocent bij Talentlab dit seizoen is niemand minder dan Yahmani Blackman. Als theatermaker, dramaturg en docent zal Yahmani de Talentlab-deelnemers dit seizoen begeleiden en uitdagen in het ontwikkelen van hun eigen werk. Yahmani werkte recentelijk als regisseur mee aan producties als Stepping Stones en Kot Abra, maakt theater, werkt als artistiek coach, als docent aan de AHK en is MOEDER van Zion. Terwijl Talentlab docent Toni Blackwell zich komend seizoen tijdelijk op andere toffe projecten stort, spraken wij Yahmani over Talentlab

Talentlab is experimenteren, leren, durven. Wat maakt het voor jou zo leuk om hier les te geven/ begeleiding te bieden? 

Als je mijn Insta-bio checkt, de sticker op mijn laptop, mijn nachtlampje naast mijn bed staat er “Gekken Leven Langer”. Deze quote betekent voor mij dat het volgen van jouw norm, levenspad en missie ervoor gaat zorgen dat je zelfs na je aardse leven in de herinneringen van de mensen om je heen zal blijven leven. Wat ik zo inspirerend vind aan de deelnemers van Talentlab, is dat het een groep is die zichzelf overgeeft aan hun eigen, maar ook collectieve, artistieke onderzoek buiten (of naast) de artistieke normen vanuit de kunstvakopleidingen en het werkveld. Alhoewel ze wel gevoed worden door docenten en voorstellingen uit het werkveld is Talentlab echt een lab waar veel ruimte is om daar iets eigen van te maken. En dat is als docent en begeleider echt een feest. Je wordt telkens weer verrast en stapt geïnspireerd een sessie/ les uit. Genoeg deelnemers die langer gaan leven dankzij de herinneringen die ze mij en anderen hebben gegeven.

Je werd in een artikel een expressieve re-actrice genoemd; Op welke manier hebben de ontwikkelingen in onze maatschappij invloed op jouw spel, overtuigingen en lessen?

Nina Simone zei: “You can't help it. An artist's duty, as far as I'm concerned, is to reflect the times”.  Ik interpreteer “the times” als het spel van verleden, heden en toekomst wat in elk moment zit. Tijd zie ik als iets fluïde én statisch tegelijk en zo ook wat spel, kunst en mijn lessen zijn. Ik zie het definiëren van wat spel is, ook als iets wat een tijdelijke waarheid is. En dat is ook hoe ik mijn lessen benader. We gaan met z'n allen een tijdelijke waarheid aan en onderzoeken het met de kans dat dit veranderlijk is afhankelijk van de tijd, plek en misschien wel meer. Dat is in essentie hoe ik theater of kunst zie: een tijdelijke waarheid waar we in stappen. Waar de tijd even stilstaat, terwijl de tijd doorgaat. Om vervolgens weer deel te nemen aan de samenleving, gevoed, verward, geactiveerd en alle andere gemoedstoestanden die jij hebt gehad na het zien van kunst.

Wat maakt jouw didactische signatuur? Waaraan herkennen we een Blackman-teaching?

Ik denk aan hoe ik mijn lessen soms begin: muziek staat aan en, terwijl de deelnemers binnenkomen, ben ik al aan het dansen en nodig ik deelnemers uit om ook te komen dansen. (Disclaimer: I am not a dancer but I love dancing.) Soms ontstaan er danskoppels, soms vibet iemand in diens eentje, soms ontstaat er een polonaise of een dansbattle, maar er wordt gedanst…
…in het hoofd
…en/ of
…in het lichaam
…tijdens mijn lessen. 

Voor mij is het belangrijk dat er ruimte is om te spelen op de vloer maar ook met ideeën. Dus ik stel ook graag vragen of doe gedachte-experimenten: “Wat als je dit verhaal niet verteld maar neuriet?" En het belangrijkste is mijn nieuwsgierigheid naar mensen en het plezier dat ik haal uit het verkennen hoe ik die kan begeleiden in het vertalen van hun stem/stemmen naar de vloer.

Visie kanaliseren, taboes, maatschappelijke urgentie, emotie..er komt zoveel samen voor Talentlab deelnemers tijdens een seizoen. Wat zie jij als één van de grootste uitdagingen voor nieuwe makers?

Ik denk dat de grootste uitdaging voor nieuwe makers is om een ruimte hebben om het niet gelijk goed te hebben en daarin gesteund te worden. 
Ik spreek soms makers die iets willen doen, maar het niet durven te proberen uit een angst dat ze zullen worden afgerekend op het niet slagen. Daarom vind ik Talentlab ook een prachtige plek voor makers; om dat wat ze spannend vinden, te onderzoeken. En dat als het dan niet resoneert met maker, begeleider en publiek, er een plek is waar men zegt “WAT ALS?” als een vraag die je uitnodigt om wéér die vloer op te gaan om te dansen, spelen, onderzoeken en uiteindelijk te verbeteren.

Last but not least: wat zeg je tegen die persoon die twijfelt over deelname aan Talentlab?

WAT ALS … je twijfel de reden is dat je het wél moet doen? 

Yahmani Blackman Fav

Jouw huidige... 

Favo pokoe: Qué bueno baila usted - Oscar D'León

Favo boek: The Politics of Passion – Professor Gloria Wekker 

Favo bezigheid: dansen, knuffelen met mijn zoontje Zion, rijden naar een onbekende eindbestemming. 

Favo people: Zion (the joy of my world)

Over Talentlab

Bijlmer Parktheater biedt Talentlab aan voor de nieuwe generatie theatermakers (18+). Een seizoen lang zet je stappen op je artistieke route middels wekelijkse lessen op het gebied van dramaturgie, spel, scenario, regie en stemgebruik. Je bezoekt samen voorstellingen in Bijlmer Parktheater en krijgt masterclasses van professionals uit het culturele veld. 

Talentlab seizoen 2025/2026 start woensdag 5 november om 19:30 bij Bijlmer Parktheater.

 
Lees meer over Talentlab of meld je direct aan 

 

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Ga naar wenslijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief