“Ze voelen zich gehoord en serieus genomen. Dat maakt dat ze durven te staan voor wat ze denken en voelen.”

Theater maken begint wat ons betreft niet vroeg genoeg. Wereldmakers (8-14 jaar) is al jaren een plek waar kinderen samen theater maken, spelen, onderzoeken en leren. Sarah Sahertian is sinds afgelopen seizoen werkzaam als projectleider van Wereldmakers en vertelt over het belang van theater en kunst voor deze jongere doelgroep. 

Waarom is Wereldmakers zo belangrijk? 

Wereldmakers is een prachtig en belangrijk programma, omdat het een interdisciplinair kunstproject is waar kinderen zichzelf en hun wereld onderzoeken en vormgeven door middel van theater, film, animatie, beweging en dans. Kinderen mogen hun eigen ideeën bedenken en uitproberen.

Ze ontdekken wat ze leuk vinden, wat ze belangrijk vinden en wat hen speciaal maakt. Ook leren ze goed samenwerken, naar elkaar luisteren en samen iets moois maken. Ze worden zelfverzekerder en durven hun stem te laten horen. Wereldmakers laat kinderen voelen: ik mag er zijn, en wat ik maak doet ertoe. Daarom is het niet alleen leuk, maar ook heel waardevol. 

Elk seizoen wordt er gekozen voor onderwerpen die heel actueel zijn in de doelgroep. In welke mate zijn kinderen betrokken bij het maakproces? 

De kernvraag van Wereldmakers is ‘wie zijn wij samen en welke toekomst kunnen wij verbeelden?’ De kinderen die deelnemen aan Wereldmakers zitten altijd vol creatieve gedachtes, en zijn daardoor waardevolle mede-makers. Ze komen met ideeën en maken vervolgens zelf scènes en choreografieën die onder begeleiding van het artistieke team tot een geheel worden gemaakt. Uiteindelijk staat er een voorstelling waar zij eigenaarschap over hebben, die aansluit bij de belevingswereld van de kinderen en waar iedereen heel trots op is.  

Wat doe je precies bij Wereldmakers en wat is daarin belangrijk voor jou? 

In mijn werk als projectleider, educatiemedewerker van het Bijlmer Parktheater en als theaterdocent/-maker is het mijn doel dat ieder mens zich gezien en gehoord voelt en tot diens recht komt. Ik wil mensen, jong en oud de ruimte bieden om zichzelf te ontdekken en hun talenten te laten zien. Iedereen is uniek en ik vind het belangrijk om daar met aandacht en op individueel niveau naar te kijken.

Een veilige sfeer is daarbij essentieel. Ik ben open, eerlijk en luister goed naar wat iemand nodig heeft. In mijn lessen en op de werkvloer mag iedereen zichzelf zijn, alles vragen en fouten maken. We gaan met respect met elkaar om, waardoor er ruimte ontstaat om te groeien. Zeker in theaterlessen, waar kwetsbaarheid een kracht is, is zo’n veilige basis onmisbaar.

Wat merk je dat het effect is van het Wereldmakers op de deelnemende kids?

Leerlingen die meedoen aan Wereldmakers leren zichzelf beter kennen. Ze denken na over wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden en hoe ze zich tot anderen verhouden. Het project geeft ruimte om te dromen, te spelen en hun eigen ideeën te laten zien. Dat geeft zelfvertrouwen. Omdat ze samenwerken en naar elkaar luisteren, leren de kinderen ook van elkaar. Ze merken dat iedereen anders is, en dat dat oké is.

Ze oefenen met samenwerken en elkaar te respecteren. Ook ontdekken ze dat hun stem ertoe doet. Ze voelen zich gehoord en serieus genomen. Dat maakt dat ze durven te staan voor wat ze denken en voelen. Kortom: Wereldmakers helpt kinderen om sterker, vrijer en bewuster in de wereld te staan en in hun eigen leven.

Wereldmakers 2025/2026

De Wereldmakers inschrijving is geopend! Dus meld je vandaag nog aan en kom mee theater maken! Vanaf maandag 27 oktober om 16:30 uur bij Bijlmer Parktheater.

Lees meer over Wereldmakers of meld je aan

Over Sarah 

Theaterdocent, theatermaker, educatiemedewerker en projectleider. Sarah en theater zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

In 2023 afgestudeerd als theaterdocent/-maker en speler aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Sinds 2024 is zij werkzaam bij Jeugd en Educatie bij Bijlmer Parktheater. Naast haar werk voor Wereldmakers, is Sarah ook workshop begeleider, theaterdocent en ontwerpt zij passende en educatieve randprogrammering bij een selectie van onze jeugdvoorstellingen en is verantwoordelijk voor samenwerkingen met scholen en partners om zo de bereikbaarheid van theater voor jongeren te vergroten.

Sarah werkt ook als freelance theatermaker/- docent en speelt daarnaast in producties buiten het Bijlmer Parktheater. Ze doet mee aan theaterprojecten en geeft gastlessen en workshops op scholen en bij culturele organisaties. Waar haar passie ligt in het verbinden van theater met maatschappelijke thema’s en het stimuleren van creatieve expressie bij jong en oud.

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Ga naar wenslijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief