Pablo Nahar – Eerbetoon aan een icoon en pionier in Jazz
De solide basis van de contrabas binnen een ensemble, is een prachtige weergave van Pablo Nahar's (1952-2024) iconische rol in de Surinaamse en internationale Jazz scene: van Bijlmer Parktheater tot North Sea Jazz en van Suriname tot Zuid-Afrika.
Op zaterdag 4 oktober brengen we, in het hart van zijn geliefde Amsterdam Zuidoost en muzikaal eerbetoon aan de vorig jaar overleden pionier. Dit doen we samen met o.a. Eddy Veldman en Glenn Gaddum Sr. (de originele leden van het Surinam Music Ensemble) in Bijlmer Parktheater, de plek waar Nahar ook jarenlang als maker aan verbonden was.
Frontman en pionier
Pablo Nahar was een veelzijdig musicus en componist die de solide basis en verbinding vormde bij o.a. het legendarische Surinam Music Ensemble, maar ook 4Sure, SurFive, Royal Four en Farawe. In 1981 was hij ook geestelijk vader van het heel nieuwe genre Paramaribop.
Hij liep al op jonge leeftijd zijn eigen-wijze pad en besloot zijn opleidingen aan het conservatorium van Amsterdam en Den Haag niet af te maken. Een autodidact die thuis met jazzplaten leerde én leerde van iconen zoals o.a. Frank Koster (saxofonist en componist van het orkest van Count Basie).
Van Quartet naar Surinam Music Ensemble
Het duurde niet lang voordat hij zijn eigen ensemble oprichtte; het Pablo Nahar Quartet. De meeste gasten op deze avond in Bijlmer Parktheater kennen Nahar wellicht het beste als medeoprichter van het legendarische Surinam Music Ensemble, in 1981 opgericht met drummer Eddy Veldman en pianist Glen Gaddum Sr. Beiden zijn deze avond aanwezig.
Eddy Veldman vertelt: “Pablo heeft veel voor mij betekend. We ontmoetten elkaar ruim 40 jaar geleden in de Melkweg, hier in Amsterdam. Ik wist niet dat Pablo ook Surinamer was. Na mijn optreden kwam hij naar me toe om me te complimenteren met mijn bass-drum spel en we besloten contact te houden. Ik had zelf eigenlijk niet zoveel met jazz..maar Pablo heeft mij toch geënthousiasmeerd en niet veel later was het Surinam Music Ensemble was een feit. We hadden een muzikale vriendschap waarin onze gedrevenheid en drive voor perfectie ons over de hele wereld hebben gebracht; van New York en Texas, tot Paramaribo en Amsterdam.”
Met Surinam Music Ensemble ontwikkelden uit Amerikaanse bebop en Surinaamse kawina en kaseko een nieuw genre: Paramaribop. In 1997 richtte Nahar het kwintet SURFIVE (later 4SURE) op om deze stijl blijvend te spelen en ontwikkelen.
“We ontmoetten elkaar in de jaren '70”, deelt Glenn Gaddum Sr. “Ik zat samen met Eddy Veldman in de band Solat en onze bassist moest naar het ziekenhuis. Eddy kwam op de proppen met Pablo en ik dacht ‘wie is die man?'. Maar het was een directe match en we werden goede vrienden!
Pablo was een dierbare en goede gesprekspartner. Als hij in Nederland was, was hij elke week bij mij te vinden. We speelden dan samen muziek en spraken veel, soms onder het genot van een glaasje cognac.
Pablo was een sympathieke, creatieve en positieve vriend. Hij was altijd enthousiast om nieuwe muzikale ideeën uit te proberen. En als bassist op de bühne? Een bekwamen betrouwbare en ontzettend fanatieke muzikant.
Wat de contrabas betreft, ken ik geen betere. Zelfs als er geen drummer aanwezig was, zorgde Pablo voor die basis.”
Legacy
Het werk van Nahar en het Paramaribop genre beïnvloeden tot op de dag van vandaag vele musici. De muzikanten waarmee hij samenwerkte maakten actief kennis met zijn muzikale erfenis: saxofinist Efraïm Trujillo, gitarist Anton Goudsmit en drummer Martijn Vink dragen allemaal een deel van Nahar's levenswerk uit in hun muziek. Ook gaf Nahar in de jaren '10 ook les aan het Conservatorium van Suriname en nodigde zijn muziek blijvend nieuw publiek uit in o.a. Bijlmer Parktheater. Voor zijn bijdrage aan Jazz is Pablo Nahar bij leven erkend; zo was hij in 2024, het jaar van zijn overlijden, nog zeer actief op internationale podia en ontving hij de ‘Touch of Jazz’ Lifetime Achievement Award van Radio ABC.
Bijlmer Parktheater organiseert deze avond samen met Crudon Productions. Gordon Crudon heeft zelf ook een bijzondere connectie met Pablo Nahar:
“Toen ik Pablo Nahar leerde kennen, 'kende' ik hem eigenlijk al. Mijn vader was een muziekliefhebber, en nam mij als kleine jongen mee naar het oude Bimhuis, gelegen aan de Oude Schans in Amsterdam. Daar hoorde ik live de muziek van Surinam Music Ensemble, de uitvinders van de Paramaribop. Muziek die ik kende van de zondagen thuis in onze woonkamer in Amsterdam Noord. Het moment in de week waarop de zwarte Sony stereo-installatie aan het werk werd gezet, en mijn vader een toen matig geïnteresseerde tiener probeerde uit te leggen wat Paramaribop nu zo fantastisch maakte. Nooit had ik kunnen vermoeden dat ik, lichtjaren later, de eer zou hebben om als manager met coryfeeën als Pablo Nahar, Eddy Veldman, Glenn Gaddum Sr., Frenkie Douglas, Ronald Snijders, Carlo Hoop en jazzlegende Bennie Maupin op het North Sea Jazz Festival te staan. In de periode daaraan voorafgaand, en daarna, heb ik het genoegen gehad Pablo Nahar echt te leren kennen. Als muzikant, als mens en als liefhebber van het leven.
"Hier woont de bassist", sprak Pablo toen hij mij en mijn neef een rondleiding gaf in zijn huis in Suriname. Tot op de dag van vandaag gebruiken we onderling deze uitspraak om iets aan te duiden waar je heel erg trots op bent.”
Tribute to Pablo Nahar – zaterdag 4 oktober 2025 Bijlmer Parktheater
Zaterdag 4 oktober brengen we een muzikale ode aan het rijke en inspirerende werk van Pablo Nahar in de theaterzaal van Bijlmer Parktheater.
Door Eddy Veldman (drums), Glenn Gaddum Sr. (piano), Franklin Ceasar Breeveld (saxofoon) en Pierre Dunker(contrabas).
Meer informatie en tickets: