© Bart Grietens

Een theatraal familieconcert voor iedereen van 7 tot 107 jaar.   

Wie het heeft over muziek, heeft het over tijd. En tijd is eindeloos, zeker als je zeven bent. Of zeven-en-een-half, bijna acht, volgende week, overmorgen, morgen, nog één nachtje slapen. En tijd verdwijnt wanneer je wordt meegezogen in een wereld vol verwondering. Ze lijkt dan het alleroneindigst. Tot het opeens voorbij is.

De leden van het Oorkaan Ensemble scheuren door de muzikale dimensie als ervaren game-avatars. Ze haasten, springen, botsen, rennen en komen weer tot stilstand. Maar wie bepaalt het tempo eigenlijk? De ritmes vliegen hun om de oren! Als dat maar goed gaat... Spelend met noten, akkoorden en elkaar maken we een reis door de muziek vol onverwachte wendingen en verrassende muzikale levels. We slaan linksaf, rechtsaf of missen een afslag maar komen altijd weer op hetzelfde spoor terecht.

Als meesters van hun muzikale controllers beheersen ze hun instrumenten tot in de puntjes, en spelen in Tempo westers klassiek, gaande van Beethoven, Brahms en Vivaldi. Alsof dat nog niet genoeg is, ontsluiten ze ook nieuwe levels met hedendaags klassiek werk speciaal voor hen gecomponeerd. Ongebonden aan bladmuziek, stoelen, of andere conventies met poten, laten ze de tijd tegelijkertijd vooruitvliegen én een klein uur stilstaan. Een theatraal concert als een zwart gat waar je in gezogen wordt. Totdat je er aan het eind weer uitvalt, op je stoel in de concertzaal.

Thema's: tijd, samenwerken

Wereldpremière: compositie van Martijn Padding

Martijn Padding heeft speciaal voor Tempo en het Oorkaan Ensemble een nieuw stuk gecomponeerd met de titel Oorkaan Tempi. Dit werk bestaat uit negen delen* in verschillende instrumentaties waarbij ieder deel het begrip ‘tempo’ op verschillende wijze benadert. *Niet alle delen zullen in Tempo te horen zijn.

Martijn Padding studeerde compositie bij Louis Andriessen, muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en piano bij Fanio Chapiro. Hij is sinds 1996 docent van de compositieafdeling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waarvan hij tot 2023 zestien jaar het hoofd van was. Hoewel zijn composities vaak een muzikaal (technisch) uitgangspunt hebben is in toenemende mate een theatraal element aanwezig. Het werk is contrastrijk en is ondanks het soms uitgesproken en radicale karakter heel toegankelijk. 

Programma

Na de succesvolle producties ‘Vier!’, gebaseerd op Turkse muziek, en ‘Gong en de Vier Neuzen’, gebaseerd op Indonesische gamelan, duikt het Oorkaan Ensemble voor deze voorstelling in de canon van westerse klassieke muziek. Grote componisten voor kleine oren. De Oorkaan Methode maakt dit al jarenlang een feest voor jong en oud! Je hoort Monteverdi, Bach, Haydn en nog veel meer! Het programma zit boordevol prachtige en tijdloze muziek, geschreven tijdens de Renaissance, Barok of Romantiek, of gewoon vorige week! In arrangementen speciaal op maat gemaakt voor de bijzondere bezetting van het Oorkaan Ensemble. Een theatraal concert met oorspronkelijk klassiek repertoire, waarin luisteraars van elk formaat zullen worden verrast en betoverd.   

Maurice Ravel (1875 – 1937) – Bolero (1928) 

Antonio Vivaldi (1678 – 1741) – Concerto nr. 2 in g-klein op. 8, RV 315, “L’estate” deel II: Presto e forte (1723) 

Arnold Schönberg (1874 – 1951) – Sechs kleine Klavierstücke op. 19, nr. 2 en 6 (1913) 

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – 11 Bagatelles op. 119, Allegramente (1822) 

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – 11 Bagatelles op. 119, Andante con moto (1822) (arr. Michele Mazzini) 

Johannes Brahms (1833 – 1897) – Pianokwartet nr. 1 op. 25, deel IV: Rondo alla Zingarese (arr. Robbrecht Van Cauwenberghe) (1861) 

Martijn Padding (1956) – stukken uit: “Oorkaan tempi” speciaal gecomponeerd voor het Oorkaan Ensemble (2023) 

Claudio Monteverdi (1567 – 1643) – uit de opera L’Orfeo: Toccata (1607) 

Oorkaan Ensemble

Het Amsterdamse Oorkaan Ensemble brengt een explosie van kleur en een sterke muzikale theatraliteit op het podium dankzij de unieke bezetting van harp, (bas) klarinet, bajan en percussie. Sinds hun oprichting in 2021 hebben ze opgetreden op grote Nederlandse en Europese podia, waaronder het Muziekgebouw aan 't IJ, Konzerthaus Wien en Bozar Brussels, evenals op festivals als Wonderfeel en Gent Festival van Vlaanderen. In 2024 debuteerden ze in het Koninklijk Concertgebouw tijdens het festival 'Muze van Zuid' en in 2025 toeren ze door Java met Gong en de Vier Neuzen.

De gedurfde muzikale aanpak van het ensemble combineert naast grensverleggende arrangementen van klassieke meesterwerken en verschillende speciaal voor hen geschreven composities, ook muziek uit andere muziekculturen. Zoals te zien is in hun theatrale concerten Vier! en Gong en de vier neuzen. Hun veelgeprezen debuutalbum Shimmering uit 2023 werd geprezen door de Volkskrant: "De kleuren barsten los vanaf hun allereerste opname!" 

© Bart Grietens
Inzoomen
© Bart Grietens
Inzoomen
© Bart Grietens
Inzoomen
© Bart Grietens
Inzoomen
© Bart Grietens
Inzoomen
© Bart Grietens
Inzoomen
© Bart Grietens
Inzoomen

Credits, cast & crew

Oorkaan Ensemble: Harp Michela Zanoni | Klarinet Michele Mazzini | Bajan Robbrecht Van Cauwenberghe | Percussie Veysel Dzhesur | Viool Valentine Blangé (gastmusicus) / Regie Rianne Meboer / Muzikale dramaturgie David Dramm / Kostuumontwerp Romy van Eijk (LoGoCoMo) / Decor Han Ruiz Buhrs / Lichtontwerp en techniek Jeroen Oostenveld / Artistieke leiding Caecilia Thunnissen / Productie Rugiero Vitalis 

Wachtlijst

Inschrijven voor onze nieuwsbrief