Lynnée Denise - boekpresentatie

lynnée denise
Let op: nieuw aanvangstijd!
  • do 5 okt
    19:30 - 21:30
    Let op: nieuw aanvangstijd!
    Theaterzaal

Let op aangepaste aanvangstijd: event start om 20.00 uur vanwege vertraging vlucht van lynnée. 

Please note: This will be an English program. For a Dutch translation of the text below, please scroll down.

We welcome DJ Scholar Lynnée Denise back to Bijlmer Parktheater to launch her book Why Willie Mae Thornton Matters. The work, that is lovingly described as a ‘biography in essays’ pays homage to the performer who gave us “Hound Dog,” “Ball and Chain,” and other songs that changed the course of American music.

About Willie Mae Thornton

Born in Alabama in 1926, raised in the church, appropriated by white performers, buried in an indigent’s grave—Willie Mae Thornton's life events epitomize the blues—but lynnée denise pushes past the stereotypes to read Thornton’s life through a Black, queer, feminist lens and reveal an artist who was an innovator across her four-decade-long career.

About the book

Why Willie Mae Thornton Matters “samples” elements of Thornton’s art—and, occasionally, the author’s own story—to create “a biography in essays” that explores the life of its subject as a DJ might dig through a crate of records. denise connects Thornton’s vaudevillesque performances in Sammy Green’s Hot Harlem Revue to the vocal improvisations that made “Hound Dog” a hit for Peacock Records (and later for Elvis Presley), injecting music criticism into what’s often framed as a cautionary tale of record-industry racism. She interprets Thornton’s performing in men’s suits as both a sly, Little Richard–like queering of the Chitlin Circuit and a simple preference for pants over dresses that didn’t have a pocket for her harmonica. Most radical of all, she refers to her subject by her given name rather than "Big Mama," a nickname bestowed upon her by a white man. It's a deliberate and crucial act of reclamation, because in the name of Willie Mae Thornton is the sound of Black musical resilience.

About Lynnée Denise

A global practitioner of sound, language, and Black Atlantic thought, lynnée denise is an Amsterdam-based writer and interdisciplinary artist from Los Angeles, California. Shaped by her parent’s record collection and the 1980s, denise’s work traces and foregrounds the intimacies of underground nightclub movements, music migration, and bass culture in the African Diaspora. She coined the term DJ Scholarship in 2013, which explores how knowledge is gathered, interpreted, and produced through a conceptual and theoretical framework, shifting the role of the DJ from a party purveyor to an archivist and cultural worker. A doctoral student in the Department of Visual Culture at the Goldsmiths University of London, denise’s research contends with how iterations of sound system culture construct a living archive and refuge for a Black queer diaspora.

Meer info: http://www.djlynneedenise.com/bio

Nederlandse vertaling - boekpresentatie van lynnée denise

Op donderdag 5 oktober hebben we het genoegen om DJ Scholar lynnée denise opnieuw te verwelkomen in het Bijlmer Parktheater. Ditmaal voor de presentatie van haar boek ‘Why Willie Mae Thornton Matters’. Het werk, dat liefdevol wordt omschreven als een 'biografie in essays', is een eerbetoon aan de artiest die ons 'Hound Dog', 'Ball and Chain' en andere nummers gaf die de koers van de Amerikaanse muziek veranderden.

Over Willie Mae Thornton

Geboren in Alabama in 1926, opgegroeid in de kerk, toegeëigend door witte artiesten, begraven in het graf voor personen die zich geen begrafenis konden veroorloven - de levensgebeurtenissen van Willie Mae Thornton belichamen de blues - maar lynnée denise dwingt ons, door haar Zwarte, queer, feministische lens, voorbij de stereotypen om Thorntons leven te lezen. Hierdoor onthult ze het leven van een artiest die gedurende haar vier decennia lange carrière een vernieuwer was.

Over het boek

Why Willie Mae Thornton Matters 'sampelt' elementen van Thorntons kunst - en af ​​en toe het eigen verhaal van de auteur - om 'een biografie in essays' te creëren die het leven van het onderwerp onderzoekt, zoals een DJ door een krat met platen zou graven. denise verbindt Thornton's vaudeville-achtige optredens in Sammy Green's Hot Harlem Revue met de vocale improvisaties die van "Hound Dog" een hit maakten voor Peacock Records (en later voor Elvis Presley), waarmee ze muziekkritiek injecteerde in wat vaak wordt gezien als een waarschuwend verhaal over racisme in de platenindustrie. denise interpreteert het optreden van Thornton in herenpakken als zowel een sluwe, Little Richard-achtige queering van het Chitlin Circuit als een simpele voorkeur voor broeken boven jurken die geen zak voor haar mondharmonica hadden. Het meest radicale van alles is dat ze naar Thornton verwijst met haar voornaam in plaats van 'Big Mama', een bijnaam die haar door een witte man is gegeven. Het is een opzettelijke en cruciale daad van terugwinning, want in de naam van Willie Mae Thornton klinkt veerkracht van Zwarte muziek.

Over lynnée denise

lynnée denise, een wereldreizende beoefenaar van geluid, taal en Black Atlantic-denken, is een in Amsterdam gevestigde schrijver en interdisciplinair kunstenaar uit Los Angeles, Californië. Gevormd door de platencollectie van haar ouders en de jaren ‘80, traceert en belicht denise's werk de intimiteiten van underground nachtclub-movements, muziekmigratie en bascultuur in de Afrikaanse diaspora. Met DJ Scholarship, de term die ze bedacht in 2013, onderzoekt Denise hoe kennis wordt verzameld, geïnterpreteerd en geproduceerd door middel van een conceptueel en theoretisch kader, waarbij de rol van de DJ verschuift van een feestaanstuurder naar een archivaris en cultureel werker. denise, een doctoraatsstudent aan de afdeling Visuele Cultuur aan de Goldsmiths University in Londen, stelt in haar onderzoek de vraag hoe iteraties van geluidssysteemcultuur een levend archief en toevluchtsoord vormen voor een Zwarte queer diaspora.

“I got quiet and wrote a book (…) better yet, a literary intervention on the life of Willie Mae “Big Mama” Thornton. It’s a book rooted in Black queer music studies and reaches beyond the Elvis Presley site of injury.”

Lynnée Denise 
Lynnée Denise - boekpresentatie 'Why Willie Mae Thornton Matters'